Dierenkliniek

Dorpsstraat 89
5241 EB Rosmalen

Tel: 073 522 0009

Castratie en sterilisatie konijn.

Baarmoederhalskanker en baarmoederonsteking
Als u zeker weet dat u geen nestje van uw konijn wilt is castratie op vroege leeftijd de beste keuze.

Een mannelijke konijn kan al op 4 tot 5 maanden worden gecastreerd. De meest ideale leeftijd om een vrouwelijk konijn (voedster) te castreren is vanaf 9 maanden. Niet gecastreerde voedsters lopen grote kans een baarmoederontsteking of baarmoederkanker te ontwikkelen. Baarmoederkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij het konijn. Een niet gecastreerde voedster van 4 jaar of ouder heeft een kans van 50 tot 80 % op baarmoederkanker. Deze beide gevallen kunnen levensbedreigend zijn, het is dan ook belangrijk dat u de symptomen herkent en tijdig aan de bel trekt.

Symptomen van bovenstaande aandoeningen kunnen zijn; lusteloosheid, veel drinken en veel plassen, geen of weinig eetlust, vermageren en in sommige gevallen vaginale afscheiding.

Sociaal gedrag
Konijnen zijn sociale dieren. Het liefst zijn ze samen met andere konijnen. Omdat rammen moeilijk samen gehouden kunnen worden en voedsters lastig te koppelen zijn is de beste combinatie een ram en een voedster. Met een castatie voorkomt u natuurlijk ook een ongewenste dracht.

Agressiviteit of dominantie bij konijnen kan in sommige gevallen voorkomen worden door het konijn te laten castreren, maar dit is natuurlijk geen garantie.

De ingreep
Castratie is een ingreep die onder algehele narcose gebeurt. Er wordt een kleine snede in de buikwand gemaakt waarna de eierstokken en de baarmoeder worden verwijderd. Zodra uw konijn weer goed wakker is en wat heeft gegeten, kan het konijn weer naar huis. U krijgt een pijnstiller en een antibiotica kuur mee, daar hoeft u pas de dag na de operatie mee te beginnen. Voor de operatie heeft het konijn deze namelijk al per injectie toegediend gekregen.

Narcose brengt bij iedere ingreep en bij ieder dier een risico met zich mee. Zo ook bij de castratie van het konijn. Bij de voedster kunnen door de buikoperatie de darmen stil komen te liggen en de organen in de buik verkleven. Met de juiste technieken en voorzorgsmaatregelen is er echter geen reden waarom konijnen niet veilig en succesvol geopereerd kunnen worden.

Opmaak & realisatie: