Dierenkliniek

Tel: 073 522 0009

Vaccinatie hond

Hondenziekte-ziekte van Carré

Een virusziekte die honden van alle leeftijden kan aantasten met snel verloop en sterfte.
Verspreiding: via speeksel, urine en ontlasting.

Parvovirus

Een virusziekte die met heftig braken en diarree gepaard gaat en bij veel pups dodelijk verloopt.
Verspreiding: via alle uitscheidingsproducten.

Hepatitis Contagiosa Canis (HCC) Besmettelijke leverziekte

Een virusziekte die sommige honden licht ziek maakt, maar voor andere dodelijk kan ziek.
Verspreiding: via alle uitscheidingsproducten.

Leptospirose-ziekte van Weil

Een ziekte veroorzaakt door een bacterie met de grootste kans op besmetting in het voor- en najaar. Bij jongere honden kan de ziekte dodelijk verlopen. Ook de mens kan door honden of ratten worden besmet.
Verspreiding: via urine van ratten en honden.

Para-influenzavirus-Bordetella (kennelhoest)

Het kennelhoestsyndroom is een ziektebeeld dat door verschillende micro-organismen wordt veroorzaakt. Besmetting vindt vooral daar plaats waar veel honden bij elkaar zijn (kennel, pension, show).
Verspreiding: via de uitademingslucht.

Corona

Een virusziekte, die met braken en diarree gepaard gaat. Het lijkt op een parvo-infectie maar verloopt minder heftig.
Verspreiding: via de ontlasting

Canine Herpesvirus

Een virusziekte die voornamelijk ziekte en sterfte veroorzaakt bij pups tot 8 weken leeftijd (fadine puppysyndrome).
Besmetting en verspreiding: in de baarmoeder en via geboortekanaal; na de geboorte via speeksel, neusvloeiing en urine.

Rabiës (hondsdolheid)

Rabiësvaccinatie is verplicht als een dier (hond,kat of fret) de nederlandse grens passeert. Rabiës is de latijnse naam voor hondsdolheid. Het rabiësvirus wordt vooral via speeksel (bijten) overgebracht, waarna het via zenuwen naar de hersenen gaat. De ziekte is zeer gevaarlijk: mens en dier gaan vrijwel zonder uitzondering dood nadat de verschijnselen zich openbaren.

Verspreiding: via speeksel (bijten)

Voor actuele invoereisen per land kijk u op LICG

Ziekte van Lyme – Borreliose

Er is een enting die voorkomt dat de spiraalvormige bacteriën die de Ziekte van Lyme kunnen veroorzaken bij mensen en dieren worden overgedragen als een hond is gevaccineerd met Merilym3. Ziekte van Lyme geeft kreupelheid, koorts, sloomheid, soms ontstekingen van de nieren, hartspier of zenuwafwijkingen. Oudere honden en honden met een slechte afweer lijken gevoeliger voor de ziekte.

Verspreiding: via tekenbeten door besmette Ixodus recinus.

Vaccinatieadvies: in gebieden waar veel besmette teken kunnen voorkomen kan, naast preventieve snelwerkende producten tegen teken, vaccinatie worden overwogen. Vaccins die beschermen tegen Lyme-borreliose voorkomen de overdracht van Borrelia van de teek naar de hond.

Leishmania  (CaniLeish®)

Er is een enting die zorgt voor een actieve immunisatie van Leishmania-negatieve honden vanaf een leeftijd van 6 maanden. Door het vaccin wordt het risico op het ontwikkelen van een actieve infectie en klinische ziekte na contact met de Leishmania-parasiet gereduceerd.

Vaccinatieadvies: De eerste vaccinatie kan worden toegediend op een leeftijd van zes maanden of ouder. De tweede en derde vaccinatie worden toegediend met elke keer een interval van drie weken. Vanaf 4 weken na de laatste vaccinatie is de hond beschermd. Vervolgens kan volstaan worden met één hervaccinatie per jaar.

Verspreiding: Canine leishmania is een eencellige parasiet die wordt overgebracht door de zandvlieg. Het is daarom raadzaam de vaccinatie te combineren met een preventieve behandeling tegen de zandvlieg, omdat het vaccin niet kan voorkomen dat de hond door de zandvlieg gestoken wordt. Daarnaast is het belangrijk de hond(en) voorafgaand aan de vaccinatie te ontwormen.

Opmaak & realisatie: